آب

آب

آب مایع حیات
آب

آب

آب مایع حیات

آب و هوا

آب و هوا روز به روز و فصل به فصل تغییر می کند .ممکن است هوا یک روز بارانی و روز دیگر آفتابی باشد. اگر بعد از بارندگی خورشید بیاید قطرات موجود درهوا مثل یک منشور عمل می کنند ورنگین کمان را به وجود می آورند.ابرها از میلیون ها قطره ریز آب تشکیل شده اند. بعضی از آنها نشانه آب و هوای خوب اند .انواع ابر عبارتند از : سیروس ،کومولوس ، استراتوس، کومولونیمبوس.

دریای مرده چیست ؟

دریای مرده تنها دریای سطح زمین است که هیچ گیاه یا زندگی حیوانی در آن وجود ندارد به همین دلیل دریای مرده نامیده میشود دریای مرده دریاچه ی  شوری بین اردن و اسرائیل است طول آن 77 کیلومتر و عرض آن بین 5 تا 18 است سطح آب دریای مرده کمترین سطح آب روی زمین است سطح این دریا 396 متر از سطح دریا پایین تر است میلیون ها سال پیش سطح آب این دریا حدود 427 متر و بیشتر از الان بود و در آن زمان موجودات آبزی در آن زندگی می کردنند بطور ناگهانی خشک سالی بوجود آمد و آب این دریا تبخیر شد و کم کم دریا به شکل امروزیش در آمد. هیچ رودی از این دریا سرچشمه نمی گیرد رود اردن و چند آبراه کوچک به این دریا می ریزند. از آنجایی که هیچ رودی از این دریا سرچشمه نمیگیرد آب دریا فقط از طریق تبخیر کم می شود. بنابراین میزان نمک و دیگر مواد معدنی محلول که توسط رود اردن  و دیگر آبراههای کوچک به این دریا آورده می شوند افزایش می یابد شاید متعجب شوید اگر بدانید نمک این دریا در مقایسه با دریاهای دیگر ازهمه بیشتر است.

زندگی یک رودخانه

بعضی از رودخانه ها از کوه سرچشمه می گیرند. آب باران از زمین های مرتفع پایین می آید . این آبها با هم جمع می شوند و رودخانه را بوجود می آورند آنها از تپه ها سرازیر می شوند و به سوی دریا می روند. رودخانه در هر مرحله از مسیرش تغییر می کند زندگی رودخانه به شکل جویبار پرجوش و خروش شروع میشود ولی موقعی که به دریا می رسد پهن تر می شودو بسیار آرامتر حرکت می کند. رودخانه غذای همه موجودات را فراهم می آورد. ماهی های زیادی در رودخانه زندگی می کنند. نی ها و خیزرانها در کنار رودخانه رشد می کنند وقتی که رودخانه از تپه ها و لبه های شیب دار آن پایین می ریزد آبشار بوجود می آید آب هنگام پایین ریختن از آبشار به اطراف پاشیده می شود. همه ی رودخانه ها به دریا می ریزند . به محلی که رودخانه از آنجا وارد دریا می شود دهانه یا مصب رودخانه می گویند.

چرخه آب

در هوا قطره های ریزی از آب هستند که با چشم دیده نمی شوند و به آنها بخار آب می گویند . باران فقط از آب آسمان تولید نمی شود، بلکه از آبی که در محیط اطراف ما قرار دارد به وجود می آید .

مقدار آب روی زمین تغییر نمی کند بلکه از جایی به جای دیگر می رود وقتی که آب بر اثر تابش خورشید گرم می شود می گوییم خشک شده ولی در واقع این آب به بخار تبدیل می شود و به هوا می رود.

هنگامی که بخار آب بالا می رود سرد می شود و دوباره به صورت قطره ای آب در می آید. این قطره ها ابر تشکیل می دهند و به شکل باران به زمین می بارد اگر هوا خیلی سرد شود به جای باران برف می بارد قطره های درون آب ابرها یخ میزنند و به صورت بلورهای یخی بهم متصل میشوند و دانه های زیبای برف را بوجود می آورند. هیچ یک از دانه های برف مانند هم نیستند.

نقش آب

1-      تامین غذا :انسان برای زندگی خود نیازمند غذایی است که از محصولات کشاورزی چون غلات ،دانه ها و انواع میوه ها و نیز از دام و شیلات تشکیل می شود .بشر در طول تاریخ به دلیل نقشو تاثیر آب در زندگی به آن با دیده اهمیت می نگریسته است .

        بخش اعظم آیات مربوط به آب ،نقش اصلی آن را در تامین غذای انسان می داند و پیام اصلی این آیات این است که فقط خداوند تامین کننده آب است.در این باره آیه 22 سوره بقرهپس از بیان نزول آب از آسمان می گوید:خدا با آن آب ، انواع میوه ها را از زمین بیرون آورد تا رزق شما باشد .«...وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقالکم ...» 22 بقره

در آیه 10 سوره نحل بخشی از آب آسمان را عامل پیدایش گیاهانی دانسته که انسان ها دام خود را برای چریدن به میان آن می برند:«هو الذی انزل من السماء ماء لکم منه شراب و منه شجر فیه تسیمون.»

2-      رفع تشنگی: در تفسیر آیه «و جعلنا من الماءکل شی حی»برخی برآنندحیات انسان به آب بستگی دارد که بخشی از این نیاز را با نوشیدن آب برطرف می کند.

3-      احیای زمین: از آثار مهم و گسترده آب در زمین که انسان از منافع مستقیم و غیر مستقیم آن بهره می برداحیای زمین است.


خواص آب

حلال بسیار خوبی است

گرمای تبخیر آن بالا است ؛ یعنی برای تبدیل مقدار کمی آب به بخار گرمای زیادی لازم است

نیروی کشش سطحی آن به طور شگفت انگیزی زیاد است

مواد مختلف از جمله شکر و نمک را به راحتی در خود حل می کند.

ویژگی هایی از آب

آب تنها ماده ای است که در طبیعت به هر سه حالت جامد، مایع ، گاز وجود دارد و اغلب نا خالص است .

آب خالص ، بی طعم بی بو و شفاف است .مقدار کم آن بی رنگ ؛ ولی مقدار زیاد آن آبی به نظر می رسد.

آب مایع اصلی زندگی است . انسان می تواند بیش از یک ماه بدون غذا زنده بماند امااگر بیش تر از یک هفته آب به بدن ش نرسد، خواهد مرد . حتی گیاهان و جانورانی که در خشک ترین جاها زندگی می کنند ، نیاز به مقدار معینی آب دارند .

آب همه جا هست بیش از 70درصد سطح زمین را آب اقیانوس ها ،دریا، دریاچه، رود خانه ها پوشانده شده است .

در زیر زمین ودر هوایی که تنفس می کنیم هم اب وجود دارد . بشی تر دانشمندان عقیده دارند در آب آغاز شده است و نخستین موجودات آبزی بوده اند . در قرآن آمده : همه چیز از آب زنده است .در روزگاران باستان فیلسوف یونانی عقیده داشت که آب اصل همه موجودات است .

بعد ها فیلسوفان دیگری جهان را ساخته شده از 4 عنصر ؛آب،خاک ، هوا ، آتش دانستند. مهم ترین منابع آب در دنیا عبارتند از :آبهای زیر زمینی (چاه ،چشمه ،قنات،آب های جوی (باران،برف))و آب های سطحی (رود خانه ،دریاچه ،دریا، اقیانوس ).

عنایت قرآن به آب

قرآن کریم برخلاف روشها و اندیشه های کلامی ، فقهی فلسفی که بیش از هزار سال است در جامعه اسلامی شایع و رایج شده ،عنایت فوق العاده به طبیعت و عناصر دارد .

آب ماده ای فراوان در کره زمین است .به شکل های مختلفی همچون دریا ف باران ، رودخانه و... دیده می شود .آب در چرخه خود مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود اما از بین نمی رود .

هرگونه حیات محتاج آب است . انسان ها از آب آشامیدنی؛یعنی آبی که کیفیت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد استفاده می کنند.با رشد جمعیت منابع آب آشامیدنی در حال تمام شدن هستند و این مسئله سبب نگرانی بسیاری از دولت ها در سراسر دنیا شده است .

پیدایش آب

حدود 4 میلیارد سال پیش ، پس از سر شدن پوسته برونی زمین و فراهم شدن امکان ترکیب هیدروژن و اکسیژن،در میان توده های بخار غلیظی که همه کره زمین را فرا گرفته بود ،باران های سیل آسا باریدن گرفت و طی هزاران سال ، پستی های پوسته زمین را پر کرد و اقیانوس ها را به وجود آورد . هزاران میلیون تن املاح محلول در این سیلاب ها موجب شوری و تلخی آب اقیانوس ها گردیدو رسوبات حاصل از آنها زمینه چین خوردگی ها و فرایند های کوهزایی بعدی را فراهم آورد .